Peter Van Eyck
(Leuven °1956) is gefascineerd door de verstedelijkte mens en de wijze waarop hij zich een weg baant door zijn bestaan. Hierbij staat het individuele parcours centraal. De immense keuze aan beweegrichtingen leidt echter tot wat men noemt de paradox van de vrijheid. Met semi-industriële productietechnieken zoals het lasersnijden en het spuiten met autolakken koppelt hij zijn persoonlijke visie over deze existentiële zoektocht aan een geestige, en tegelijk strakke beeldtaal. Imaginaire wandeltochten en andere grillige trajecten worden als rally’s opgevat en uitgewerkt in de typische bolleke pijl pictogramstijl. Uitgestippelde routes, die de wandelaar-piloot wegwijs maken of soms tot wanhoop brengen vinden hun neerslag in allerhande roadbooks, gelakte azulejo’s (tegels), geëmailleerde panelen en stalen tegelwanden met daaruit honderden pijlen uitgesneden. Van Eyck’s vroege werken rond waarneming, met als weerkerend thema de rechte lijn sluiten hierbij aan. De frontaal in de muur geplante staven en gelakte spaghetti, de seismografische auto- en vliegtuigtekeningen en de uitgezaagde citytrajecten illustreren zijn onstilbaar verlangen naar die juiste, perfecte lijn. Tegelijk beklemtonen zij de ongrijpbaarheid ervan. |